Ramai orang tidak faham perbedaan di antara"Kerajaan Camporan Perikatan - PAS 1973" dengan kemasukkan PAS ke dalam Barisan
Nasional bulan Jun/1974.Berdasarkan fakta-fakta yang terdapat di dalam buku Biografi Ustaz Abu Bakar Hamzah oleh:Mohd Zali
Saari dan buku Islam Dan Nasionalisma Di Malaysia oleh: Ustaz Abu Bakar Hamzah sendiri,maka orang ramai harus memahami
bahawa terdapat perbedaan yang besar cara kemasukan "Pembentukan Kerajaan Campran 1973" dengan "kemasukan PAS kedalam
Barisan Nasional 1974".Oleh kerana Ustaz Abu Bakar Hamzah tidak pernah terlibat dengan "Kemasukan PAS ke dalam Barisan
Nasional 1974" maka beliau berhak memperkatakan tentang kebaikan "Kerajaan Camporan PERIKATAN - PAS 1973".Berdasarkan
penerangan oleh Ustaz Abu Bakar Hamzah sendiri kepada saya dan rakan-rakan ketika itu bahawa pembentukan "Kerajaan Camporan
Perikatan - PAS 1973" dilakukan secara berterangan dan telus tanpa niat menipu sesiapa lebih-lebih lagi ahli-ahli PAS
sendiri .Keputasan pembentukan kerajaan dipersetujui melalui Muktamar Agung Khas PAS dengan berdasarkan perbahasan yang
berapi-api oleh perwakilan.Di atas ketelusan Ahli Jawatankuasa Agung PAS melalui Ustaz Abu Bakar Hamzah sebagai Setiausaha
Agung PAS ketika itu,yang sedia menerangkan dan menjawab segala permasalahan yang ditimbulkan maka kebanyakan perwakilan
yang hadir dalam Muktamar tersebut dapat memahami tujuan sebenar hasrat PAS membentukan "Kerajaan Camporan Perikatan - PAS
1973" itu. Persetujuan dibuat dengan undian secara majoriti bersetuju memberi mandat kepada pimpinan PAS menjalankan usaha
kearah Pembentukan Kerajaan Camporan Perikatan - PAS itu berdasarkan syarat-syarat yang dipersetujui oleh Muktamar Agung
Khas.Untuk mengetahui syarat-syarat tersebut sila rujuk buku "Islam dan Nasionalisme di Malaysia" susunan Ustaz Abu Bakar
Hamzah sendiri.Walau bagaimana pun terdapat perwakilan-perwakilan PAS terutama sayap pemuda mengambil keputusan agrisif
meninggalkan dan terus memasuki UMNO. Ustaz Abu Bakar Hamzah sangat optimis dengan Pembentukan "Kerajan Campuran"
tersebut jika berjaya dibentuk terutama dalam perkara-perkara tersebut:
1. Ideologi Islam dapat diterapkan dalam Kerajaan melalui sistem pendidikan terkawal. 2. Syiar Islam dapat ditingkatkan dalam negara. 3. Rakyat akan bersatu khususnya sesama umat Islam 4. Pembangunan mudah dijalankan (dengan pemantauan sebauh Jawatan Penyelaras 6 PERIKATAN dan 6 PAS )
Diatas kehendak Allah yang Maha Kuasa Kerajaan Camporan PERIKATAN - PAS telah berjaya dibentuk pada pada Awal 1973.Pihak Perikatan telah menerima syarat-syarat yang dikemukakan oleh pimpinan PAS seperti yang dipersetujui dalam Muktamar Agung Khas PAS.Walau bagaimana pun di atas kehendak Allah jua "KERAJAAN CAMPORAN PERIKATAN - PAS" amat singkat umurnya apabila AJKKA PAS ketika itu dibawah pimpinan Dato Asri Haji Muda bertindak memecat Ustaz Abu Bakar Hamzah dari jawatan Setiausaha Agung PAS. Di atas tindakan tersebut Ustaz Abu Bakar Hamzah terpaksa mencabar Dato Asri Haji Muda bagi Jawatan Yang DiPertua Agung PAS dengan Slogan "Cukuplah selama 10 tahun PAS berada di bawah Pimpinan Buta Al Quraan dan masa depan PAS perlu diterajui oleh Ulama" .Oleh kerana Ustaz Abu Bakar Hamzah tewas dalam pertandingan tersebut dan akhirnya beliau dipecat dari PAS dengan alasan bahawa Ustaz Abu Bakar Hamzah tidak sependapat dengan pucuk pimpinan PAS dalam usaha membawa masuk PAS kedalam GAGASAN BARISAN NASIONAL tanpa Muktamar Agung Khas terlebih dahulu.Pada 1 Jun 1974 PAS secara resmi memasuki BARISAN NASIONAL dengan menerima pakai apa yang ditetapkan oleh BARISAN NASIONAL.Penyertaan PAS ke dalam BARISAN NASIONAL berakhir pada 1978 apabila Parlimen mengenakan Akta Dzarurat di Negeri Kelantan ekoran perbalahan besar Menteri Besar Kelantan Dato Mohd Nasir dengan penyokong Dato AsriHaji Muda yang dikenali sebagai KUMPULAN 20.Dalam sesi perbahasan meluluskan Akta tersebut PAS menentang cadangan Perdana Menteri Dato Hussain On dan dikira sebagai melanggar peraturan yang telah diterima pakai dalam BARISAN NASIONAL. Justru,PAS terpaksa dikeluarkan dari BARISAN NASIONAL.
Haji Mansor bin Md Nor
Sedikit Ulasan Terhadap Buku: KONSEP PIMPIANAN ULAMA DALAM POLITIK Oleh: Ustaz Abu Bakar Hamzah (Pustaka Zakri Abadi 1983)
Setelah saya membaca buku tersebut,maka saya rasa terpanggil untuk membuat uslasan moga-moga akan mendatangkan kebaikan bersama kepada seluruh umat Islam khususnya di Malaysia. Pada saya beliau sungguh ikhlas cuba membersihkan imej PAS yang dilebalkan sebagai sedang meniru perjuangan Ala Revolusi Iran.baginya tuduhan tersebut amat meleset kerana perbedaan masa penubuhan PAS dengan Revolusi Iran ialah 25 tahun.Justru,beliau melalui bukunya menyarankan supaya masyarakat Islam mengenang kembali kebangkitan Islam pada kurun kedua puluh.Iaitu Gerakan Islam Sejagat yang dikubarkan oleh Jamaluddin Alfghoni pada penghujung kurun ke 19 merupakan arau yang melanda bukan sahaja di Timur tetapi juga hingga ke Barat.Pada tahun 1905 berlaku satu Revolusi di Iran dan Jamaluddin lah yang yang menjadi juaranya.Pada tahun1906-1908 telqh muncul di Malaya satu Angkatan Pembaharuan yang dipimpin Shikh Tahir Jamaluddin,Shekh Syed Al Hadi dan haji Abas Taha.Mereka ini adalah pengikut Shekh Mohamad Abduh dan Moh rashid Redza yang kedua-duanya adalah murid kepada Syed Jamaluddin Afghani.lanjutan daripada pergerakan tersebut lahirlah sebuah majalah yang bernama Al Imam 1906-1908 yang. Ustaz Abu Bakar Hamzah adalah menjadi kajian Ustaz Abu Bakar Hamzah ketika beliau membuat MP.universiti Kent,England.Mengikut Ustaz Abu Bakar Hamzah melalui buku tersebut,oleh kerana usia PAs telah menjakau 30 dan tentulah inginkan satu perubahan yang lebih baik dan semakin matang.Justru,sebaik sahaja beliau diterima semula oleh PAS pada tanun 1983 beliau berazam meneruskan gagasan "Pimpinan Ulama" yang pernah beliau kubarkan kepada pimpinan PAS 1974.Namuan beliau gagal kerana dipecat oleh PAS atas sebab-sebab tidak menyokong usaha membawa masuk PAS ke dalam Barisan Nasional tanpa Mukatamar Agung Khas terlebih dahulu.Sesungguhnya Ustaz Abu Bakar Hamzah merasakan era 1980 han PAS tidak wajar lagi berkepanjangan berhanyut di bawah naungan dan hanyut di bawah dayungan tokoh-tokoh yang buta al Quran dan buta Hadis. Justru,pada Ustaz Abu Bakar Hamzah "Konsep Pimpinan Ulama"amat sesuaidengan Gerakan Islamiah yang berazam menegakkan Syariat Tuhan di muka bumi.dala hal ini orang yang buta al Quaran mustahil mampu memimpin.Serenta dengan itu beliau sekali lagi membawa azamnya itu kedalam PAS jelas ,contohya semua calun-calun pimpinan tertinggi PAS Periseden,Timabalan Perisen,Naib-Naib dan Setiausaha Agung misti orang yang berjaya melepasi tapisan Dewan Ulama PAS terlebih dahulu.Malangnya usaha beliau di salah ertikan oleh pimpinan PAS dan melebelkan beliau berbagai-bagai sebaliknya menjadikan sayap Majlis Syura Ulama sebagai ganti. Saya berpendapat ,oleh kerana cadangan Ustaz Abu Bakar Hamzah ditolak lagi kali ini,maka beliau tidak jemu-jemu menghentam "kepimpinan Ulama PAS secara kebetulan" yang mana mereka itu terdiri lepasan agama belaka.Dalam hal ini ustaz abu Bakar Hamzah sendiri pernah menegaskan bahaw tidak mustahil pada satu ketika nanti pimpinan PAS akan dikuasai oleh tokoh-tokoh buta al Quran semula.Katanya lagi jika keadaan tersebut berlaku,maka PAS menempuh zaman malangnya yang kedua setelah Dato Asri mengundur diri pada tahun 1983.
Sekian,
Haji Mansor nin Md Nor.
No comments:
Post a Comment